6 March 2014 • PING PONG-nyheter

Den här månaden har vi flera spännande nyheter som vi vill berätta för er om! Först och främst har PING PONG fått stöd för integration mot externa lärfunktioner med Learning tools interoperability (LTI). Vi introducerar också en ny notifieringsfunktion kallat Notisflöde. Sist men inte minst finns nu en ny typ av loggbok: dokumentationsloggbok. Här nedan kan du läsa mer om några av våra nyheter i mars månad.

Learning tools interoperability (LTI)
PING PONG har stöd för integration mot externa lärfunktioner med hjälp av standarden LTI. Det innebär att din organisation har möjlighet att använda andra pedagogiska verktyg som också stöder LTI tillsammans med PING PONG utan att det krävs en särskild integration. Som lärare kan du alltså lyfta in olika applikationer och tjänster direkt i din undervisning samtidigt som du och studenterna slipper ha separata användarnamn och lösenord.

Notisflöde
I notisflödet listas olika händelser i PING PONG som har koppling till dig eller de aktiviteter du är medlem i. Händelserna visas kronologiskt i en lista tillsammans med namn och profilbild på avsändaren, det vill säga den som har laddat upp ett nytt dokument, skrivit ett diskussionsinlägg eller har skapat en inbjudan. Funktionen finns även i vår app, PING PONG Mobile.

Varje notis är klickbar och tar dig direkt till rätt kontext för händelsen. Om en händelse innehåller en bild eller video visas även en liten miniatyr. Klicka på den för att få en förhandsvisning direkt i ett extrafönster. Självklart finns notisflödet också som startsideelement!

Dokumentationsloggbok
Vi har skapat en ny typ av loggbok i PING PONG: Dokumentationsloggbok. Med den kan du som lärare välja att skriva ett dokumenterande inlägg och sedan peka ut i vilka deltagares dokumentationsloggböcker som du vill att det ska publiceras. En annan skillnad från den individuella loggboken är att om organisationen har vårdnadshavare, rektorer och mentorer får även de tillgång till inläggen i sina barns/elevers dokumentationsloggböcker.

För att börja jobba med dokumentationsloggböcker går du in under aktivitetens inställningar och slår på loggboksfunktionen i menyn. Gå sedan till de loggboksspecifika inställningarna längre ned på sidan och bocka i alternativet att alla deltagare ska ha en dokumentationsloggbok. Deltagarna kan sedan antingen nå sin loggbok från aktiviteten eller gå via huvudmenyn Personligt > Loggbok. Vårdnadshavare når dokumentationsloggboken via “Mina barn” och rektorer och mentorer via “Mina elever”.